zaterdag 14 oktober 2017

Dagprojectenweek!

Toon- en vertelkring op maandag.

Kijk hier maar eens door, ongelooflijk leuk wat je ziet!
 

Ik heb een rode en een gele bal mee!

Ik bracht een zacht leeuwtje mee.


Zie je mijn knuffelvis?


Mijn mama maakte wel 9 vlechten in mijn haar.


Hoekenwerk.
Memorie met potjes. Zoek de andere helft.



Met plasticine en kralen aan de slag.
Prikkers in de plasticine en versieren met de kralen.

Knopen rijgen op een grote satéprikker.



Het kleuren- en vormenspel spelen.


Er lag een zwarte lange strook papier op de knutseltafel.
Als we erop krasten kwamen de kleuren tevoorschijn.



Puzzelen maar!!




Leg de plaatjes op dezelfde foto. Goed kijken naar de vormen, richtingen, mensen,...





We ledigden de zandtafel en maakten er een knipbak van.


Schrijfdans.
"Kringelidong"







We gingen naar buiten en verzamelden wat natuurmateriaal voor een namiddagactiviteit.






Natuurkunstwerken.

Wie wou, kon kunstwerkjes maken met dit gevonden natuurmateriaal uit onze tuin. 
Deze foto's waren onze inspiratie. :-) 















Notencake bakken!
Met z'n allen noten kraken, en wat kunnen ze dat al goed!!


dan de notendop verwijderen.


Ingrediënten bespreken en afwegen.








En afbakken, ahum!!


Oeps, de buitenkant is al wat zwart en de binnenkant nog niet helemaal ok. En nu??


Gewoon de bovenkant eraf hé! Dat smaakt ook! ;-)


Oef, toch één gelukt!!



Woensdag = spelletjesdag. 
Hoeveel stekels mag ik op mijn egeltje prikken? We draaien elk om beurt een kaartje om.
We speelden ons spelletje in een klein groepje zodat iedereen eens aan de beurt kwam. 
PS. Als jullie thuis nog leuke spelletjes hebben, mag je die zeker meebrengen naar de klas :-)




Memoryspelletjes waren in trek deze week. 
Maar oei, zoveel kaarten! 
Heeeeeeeellllllllpppppppp!


Laten we een selectie maken. 
Eerst paren zoeken.






Het grote muis-eet-kaas spel. 
Hoe werkt dat dan? Met magneetjes!



Het boodschappenspel. 
We willen onze mand om ter eerst vullen met 6 verschillende ingrediënten.
Maar we moeten precies op het juiste vakje terechtkomen. 
Heel goed tellen en nadenken voor we stapjes zetten dus. 





Wie is het?


Min en plus met de bus. 
Kinderen stappen op, stappen af, of wisselen zelfs van chauffeur.


En dan... HET moment suprème!
Laat ons duidelijk zijn...
dit was de eerste keer maar tevens ook de laatste keer dat dit spel binnenkwam. :-) 
Leuk was het wel!









Hoekenwerk.
We prikken figuurtjes uit herfstblaadjes en verzamelen ze in onze beker.
Waaw, allemaal verschillende kleurtjes.
 Ik wil ook proberen!
 Het is niet makkelijk hoor :-)
We tekenen pootjes aan onze spin.
Wij zijn niet bang hoor van spinnen!
 Een kleine spin, kleine poten,...
 Een grote spin, grote poten.

Noten grijpen met een knijptang.
PS. Stiekem hebben we ook eens geproefd van die noten, sstttt! Niet verklappen :-)





Kringen van deze week. 

Vertel-en toonkring. 
Er ontstond discussie. 
Zo'n slijm, dat kunnen we alleen maar kopen in de winkel. 
Neen! Dat krijg je alleen op de kermis!
"Neeeeeen, je kan dat ook maken" zeiden sommige kleuters. 
Nietes, welles,... 
Oké... dat wordt een dagprojectje.(dinsdag)


Er had ook een kleuter een papieren hoedje gevouwen thuis. 
Hmmm, je kan ook andere dingen vouwen. 
Weer werd een dagprojectje geboren. (donderdag)


Gevoelenskring. 
We hadden het terug over Sporo, de vogel. 

Als je dan antwoorden krijgt zoals
"Dan zou ik gewoon naar school komen"
dat maakt je dag toch meer dan goed. 


Vraag van de weekkring: 
"Wat doe jij toch ook al mag het niet?"
Ik heb beloofd om deze antwoorden niet op de blog zetten, al waren ze zoooooo grappig. :-) 

Beste mama's en papa's toch een paar tips: 
1. Hou de snoepenpot/koekendozen maar goed in de gaten. 
2. Trapleuningen... daar kunnen blijkbaar spijlen uit? en kan je via een kast springen... 
3. Vooral als er boodschappen gedaan in 'Huis Maria'... dan mogen sommige kids eens eventjes alleen thuis blijven... leve de geheime lolly's!



Slijm maken... 
correctie... slijm PROBEREN maken.

Eerst bekijken we een filmpje om samen een plannetje te tekenen
wat we nodig hebben en welke stappen we moeten doen.

Lijm! we hebben veeeeeel lijm nodig.



We roepen hulp in van 2 primula's.
Aan de slag. 
Mengen, roeren, ... 
oefenen met de begrippen, meer, minder, evenveel, ...












Wat deden we nog deze week? 

We rijmden er op los.





We deden opdrachtjes met de weegschaal.

Wat weegt precies evenveel? 
We noteren dit.
Eerst samen, en daarna in duo's.



Deze week maakten we allen eens een puzzel


en kleefden een sticker op onze symboolkaartje op onze lade waar we onze puzzel kozen.
Wie 3 stickers heeft gekleefd (en dus drie puzzels met succes maakte) klimt naar de volgende en wat moeilijker puzzellade. 


Voorbereidende schrijfoefeningen.


Een bouwplannetje volgen.


Heel goed kijken naar details.


We ontdekten ahv een puzzeltje dat sommige woorden
uit twee woordjes bestaan. 
Bv een tuinman. 


We experimenteerden met de letters van onze naam.


We maakten staande figuurtjes om mee te spelen in de bouwhoek.
Het was niet simpel hoor, want we ontdekten dat je echt een groter toiletrolletje moest gebruiken, als je een groter figuur had! 



Donderdag is boekenkring maar deze week was het wel heel speciaal.
Cleo vertelde een verhaal terwijl ze zelf de prenten tekende.
Het verhaal ging over meneertje tak!
Hij was zo eenzaam en alleen en was op zoek naar takkenvriendjes. 


Eerst gingen we op zoek naar meneertje tak in ons bos.
Hij had verteld dat hij zich verstopt had.




Is dit meneertje tak? NEE!


Hé, kijk hier!!! Meneertje tak!!


Nu gaan we op zoek naar takkenvrienden. Iedereen zoekt de perfecte tak!






Voila!!


Wie heeft nu een lange tak, een korte, een dikke, een dunne,...?




En nu geven we onze tak ogen, armen, benen,... we brengen onze tak tot leven!


Kijk zeg, zoveel takkenvriendjes!!!


Kunnen we de bomen uit ons bos na maken?
Ohja, met plastine als stam en de verzamelde bladeren als kruin.




Wandelende takken bestaan echt.
Dat zagen we in een filmpje, dus maakten we de wandelende takken na.


We konden ook met hengels takken opvissen.



We schilderden mannetje tak in.




Of knutselden een herfstboom.


We schilderden ook met natuurmateriaal.
Vrijdag kwam een vriendje eens proberen in de klas. Na de herfstvakantie start ze ook bij de boterbloemen!! Welkom lieve meid!



Het filmpje over de wandelende takken.




Op donderdag was er uitzonderlijk geen pistache met Rolande. 
Iedereen kon wel oefenen met de telbox.




Al dat tellen, vergelijken, kleuren, ... tijd voor iets anders...
Daar waar het slijm gemaakt werd, moesten de anemonen er natuurlijk nog mee spelen, ...
Wat een boeltje was dat zeg. Maar zooooo plezant!! 
Sorry voor de vuile broeken ;-)
Eerst zonder tafelbescherming, ...
 Maar snel met tafelbescherming ;-)
SLIJMMONSTERS


Op donderdag is er ook muziekkring.
Klappen in de maat, woorden klappen in het ritme, met eigen lichaam het ritme klappen,... (Ik vergat foto's te nemen tijdens de activiteit, mijn excuses hiervoor!)

Hoekenwerk rond taal, rekenen, beeld, ...
 Rollen met de dobbelsteen en het schrijfpatroon proberen verderzetten.
 Noten wegen en vergelijken

 Onder ons papier plakte een herfstblad. 
We kleuren hard met ons potlood zodat we de nerven kunnen zien en zelf ook voelen.
 Woorden maken

1 2 3 4 hoedje van hoedje van 1 2 3 4
HOEDJE VAN PAPIER!

Aan de hand van een stappenplan maken we een hoedje van papier.
We houden het bij een hoedje want dat plooien, ... dat is toch niet altijd even makkelijk hoor.





VOOR ...

NA ... (hihi)

Wat horen wij daar?
Bomen hier, bomen daar, kampen bouwen, takken, ....
Ook was een kleuter heel verontwaardigd,
er waren bomen gekapt om een lelijke garage te bouwen. 
Mag dat eigenlijk wel??
Willen jullie misschien een bomenproject? Al snel stemden ze allen in.
Leuk zeg! We leren dus vanaf maandag alles over de bomen.

Dus, maandag brengen wij een hele dag door in ons bos! 
Yoga, knutselen, bouwen, eten,... noem het maar op!
Doen jullie aub geen te propere kleertjes aan?? ;-)





Bedankt voor de talrijke aanwezigheid (en alle hulp!)
op onze spaghetti avond, wat een succes!

Nog een fijn weekend.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten