vrijdag 20 oktober 2017

Project: bomen week van 16/10

Deze keer hebben wij ervoor gekozen om ons project over bomen op te splitsen in een apart deel voor de jongsten en een deel voor de oudsten. 
Hun vragen lagen deze keer te ver uit elkaar om te kunnen combineren. 
Zo kunnen wij meer werken op het niveau van onze kinderen. 

De jongsten werken vooral over hoe een boom er uit ziet. 
(Een kale boom? Een boom in bloei?
Een grote boom, een kleine, een oude, een jonge, een fruitboom, ...)

De oudsten zijn vooral bezig over het waarom wij eigenlijk bomen nodig hebben? 
Waarvoor worden bomen gekapt? Waar komt ons papier vandaan? Waar zien wij rondom ons hout? 


Op maandag planden we een bosdag voor de start van ons nieuwe project bomen.
Hoe leuk is dat zeg, in ons eigen schoolbos!

Wat hebben we allemaal nodig om een hele dag in ons bos te vertoeven?
HEEEEEEEL VEEEEEEEEL!
Drinkflessen, eten, verf, borstels, radio, vuurtje,...
Als we allen helpen, geraken we er!






Yoga: de boom.


We kregen het al snel warm, waar hangen we ons jassen??
Zoek maar even in het bos. Overal zijn wel haakjes!




Ik heb een zeer leuk lied over zes kleine heksjes, heel toepasselijk voor de bosdag!





Tijd voor koek en soep.
Help!!! We krijgen het fornuis niet aan. ;-)


De verschillende activiteiten in het bos waren:
- boomschors op papier doortekenen.



Schilderen op de schildersezels.


Schilderen tegen een boom.






Bouwen met de clicks, bomen kunnen daar zo mooi mee versierd worden.




Nagels in boomstronken kloppen.






Even een speelboormachine ter hand!



Kampen bouwen.











Werkjes ophangen aan een draad.


Bomen versieren met verschillende soorten wol.




Luisteren naar een verhaaltje op rijm. 
"Gruffalo"


Gezellig fruit eten.




Bewegingsles... ook in het bos natuurlijk. 



Relaxatie hoort daar ook bij. ;-) 





Dan is er natuurlijk ook onze tuutjesboom! Nog ééntje erbij!

Hé, wat zien we hier op de blaadjes?


Wat een speciale zon vandaag? Hoe komt dat?
We zochten het op groot scherm op!


Welke bomen groeien in ons bos? Hoe zien de blaadjes eruit?
Samen op zoek.







We speelden ook nog verstoppertje achter de bomen.








Klaar voor een blotevoetentocht door ons bos?



















De bloei!tas bij de boterbloemen.
Wat zit er in de tas?
Wat ben jij een poetstalent!! ;-)


Kring op donderdag:
Muziek en drama: De blaadjes vallen van de bomen, het regent, het is koud, daar is de wind...
Wij zochten gepaste bewegingen om op te dansen, daarvoor moeten we goed de tekst van het lied beluisteren.

De kleurige blaadjes vallen zachtjes van de bomen...
 Daar komt de wind.... 
WHOEEEIIIIII WHOEIIIII



In de namiddag gingen we aan de slag met boomstronkjes. 
Welke zijn dik, dun, lang, kort, groter dan, ...

Verschillende eigenschappen kwamen aan bod en we probeerden ze eens te rangschikken
van GROOT naar KLEIN


En van DIK naar DUN



Spelen in de hoekjes:
Spelen met boomstammetjes

Memory: Kan ik twee dezelfde blaadjes vinden?

De letterboom was zijn blaadjes verloren, kunnen jullie ze vinden?





Een Canada blad, bestaat dat wel? 
Flore herkende het blad van de esdoorn die op de vlag van canada staat. 
Waarom maken we de vlag niet gewoon eens na? Aan de slag!
 Elk seizoen ziet onze boom er een beetje anders uit...
Wie maakt de boom in de winter, lente, zomer en herfst?
 Of waarom maken we er niet gewoon twee?
 Het resultaat!

Weten jullie dat wij een boom plantten? Een wintereik!




Herfstspel.

Groeiringen tekenen.


Wij stelden ons kandidaat voor de leerlingenraad!!
Binnenkort is er verkiezing.
Op woensdag was er peuterprobeerdag.
In januari weer twee kindjes erbij!


De verhalenboom met echte letters!




Blaadjes kleven op zelfklevende folie.


Herfstkleuren op de tafel, ahum!
En dan tekeningen maken van bomen.





Fijn weekend!











Geen opmerkingen:

Een reactie posten